Alla inlägg den 18 november 2008

Av småländskan - 18 november 2008 12:07

Tänk att jag vid 43 års ålder ska få tandställning!!!

Har idag varit på det första besöket inför "rälsen" jag ska få i januari.

De har fotograferat mitt ansikte, mina tänder, gjort tandavtryck, bitavtryck och tagit röntgenfoto. Det som ska ske innan den ska dit är att jag ska dra ut 2 tänder. Suck! Vilket roligt nöje detta ska bli......hmm!!

Det kommer ta över 1 år och kosta ca 15000 kronor! Suck!


Jag hade inga problem med mina tänder som ung utan detta började så smått bli värre och värre efter 25 års åldern.

En framtand i både överkäken och underkäken har blivit mer och mer bortträngd av kindtänderna så att den i överkäken snart pekar rakt utåt mot läppen och i underkäken är framtanden bortträngd bakom tandraden.

Den där nere ska bara dras ut och där uppe ska en kindtand dras ut och sen blir det räls i minst 1 år för att få de andra tänderna på rätt plats och ett vackert leende våren 2010.


Varför utsätter jag mig då för detta och betalar så mycket?

Jo för tandläkaren säger att det kommer bara bli värre och jag får många kommentarer framförallt från barn i skolåldern som frågar varför min tand står rakt ut. Dessutom så gör det ju ont om jag stöter mot överläppen med något eftersom tanden då tränger in på läppens undersida och det är även svårt att få tänderna rena så det bildas tandsten runt om dessa två tänder.


Ska starta ett sparkonto med automatisk överföring av 800 kr/månad redan nu så kanske det går ihop sig. Kul att lägga pengarna på detta!!

Ovido - Quiz & Flashcards