Alla inlägg den 4 februari 2009

Av småländskan - 4 februari 2009 16:06

..pga av tandställningen!

Eller åtminstone låter det lite konstigt och är svårt att säga vissa ljud.

Det låter ungefär som om jag hade en stor hård karamell i munnen när jag pratar.


Och att svälja är inte lätt!

Maten liksom fastnar i stången som går rätt över tungan från kindtand till kindtand. Dessutom märkte jag när jag åt en banan att jag då även brukar mosa den med tungan mot gommen och det går inte nu för att "pinnen" är i vägen. Det var jättesvårt att få i sig bananen nu!

Ja ja det blir väl lättare allt eftersom - jag lär mig väl en ny teknik att äta på!

Av småländskan - 4 februari 2009 11:32

Det känns jättekonstigt!!!


Den här delen sitter runt 2 kindtänder med en kraftig stålpinne från tand till tand rakt över gommen. Tandställningen kan ge mig rejäla skavsår i kinderna, djupa märken i tungan och svårigheter med att svälja och att mat fastnar i pinnen.

Låter väl kul....?!

Hmm!


Nu ska jag försöka vänja mig vid den i 2 veckor tills 3 kindtänder ska dras ut och sen ska rälsen in i både över och underkäken och där ska den sitta i 2 år!!


Efter det blir det en löstagbar tandställning (en så´n med plastgom) under ca 1 år för att stabilisera tänderna så att de håller sig raka och fina. 


För detta 3 åriga "kalas" betalar jag ca 14 000 kr !

Ovido - Quiz & Flashcards