Alla inlägg den 10 februari 2009

Av småländskan - 10 februari 2009 18:10

Hur ska jag göra?

i morgon har jag haft del 1 av tandställningens 3 delar i munnen i en vecka.

Visst har jag vant mig så att det blivit lättare att äta, men det är fortfarande problem med att maten fastnar i pinnen över gommen och i själva tandställningen runt kindtänderna.Dessutom är det svårt att tugga så jag sätter stora bitar halsen.


Tandställningen skaver i kinderna och på tungan och jag "pratar inte rent" utan pratar otydligt och lite sluddrande som om jag hade en stor hård karamel i munnen samtidigt som jag pratar. Inte kul!


De andra problemen går kanske över eller så vänjer jag mig vid dem, men talet lär ju vara så här i ca 2,5 år!

Det ställer till problem både i skolan och på caféet där jag jobbar eftersom både kunder och barn o vuxna i skolan har svårt att höra vad jag säger.

Kan jag verkligen ha tandställning med de 2 jobb jag har om det påverkar talet så?


Dessutom känner jag mig aldrig ren i munnen utan som om jag har en massa saker i munnen som inte hör dit - och så är det ju också!


Jag börjar få lite panik och känner att jag kanske skulle hoppa av det hela och be dem ta bort den del de satt dit istället för att jag om en vecka ska dra ut 3 tänder och sedan sätta in de andra två delarna dvs "rälsen" på över- och underkäkens tänder.


Men hur dum känner man sig inte då om man hoppar av efter att man tackat ja till att få tandställningen?


Och vad får jag betala för det de redan gjort?

D.v.s undersökningar, tandavtryck, gipsmodell av mina tänder, del 1 av tandställningen, insättningen av den, o.s.v

Det kanske blir lika mycket som jag skulle få betala för allt dvs ca 14 000 kr för jag lär ju inte få några bidrag när jag inte fullföljer det hela.......

(Allt som allt skulle det egentligen kosta ca 30 000 kr)


Ska jag betala en massa tusenlappar och ändå ha mina 2 mycket sneda tänder kvar?

Men må bättre, tala tydligare, känna mig ren i munnen, slippa dra ut 3 friska tänder, slippa ha ont av skavande tandställningar och värk i tänder som flyttas med tandställningens hjälp.


Eller ska jag stå ut med allt jag beskrivit i början av detta inlägg i 3 år och få ett fint leende?


Allt detta snurrar i mitt huvud nu fram och tillbaka.......

Presentation

Omröstning

Vilken årstid gillar du bäst?
 vinter
 vår
 sommar
 höst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards